Pages

20 april, 2010

Smileyguide

Jag tänker inte förklara vad en smiley är, det får ni kolla upp själva.
Det är omöjligt för mig att gå igenom alla smileys, det finns väldigt många och det skapas nya hela tiden. De jag tar upp är de jag använder eller ser då och då, och jag tänker bara ta upp sådana som jag kan skapa med mitt tangentbord.

Först de så kallade vanliga, västerländska smileysarna. De västerländska är vridna 90 grader så att de liksom ligger ned.
Klassikerna är :) och :(, glatt och ledset ansikte. Dessa kan kombineras med näsor
:-)  :o)
:-(  :o(
Ibland skrivs det åt andra hållet, ofta för att skrivaren vill undvika att de automatiskt skall omvandlas till bilder (som sker t.ex. i Facebook-chatten och i MSN Messenger) (:   ):
:o :O :0 är ansikten med gapande munnar, ofta för att uttrycka förvåning men det kan också vara förskräckelse och jag brukar använda nollan som mun när jag vill skrika ut ett påstående ("Ärejuinte :0")
:D ler väldigt stort, det kan vara ett flin eller ett skratt
:'D skrattar så hen gråter
D: är mer ett klagande uttryck
xD skrattar väldigt mycket, så mycket att hen måste blunda/kisa med ögonen. Liksom den är en förstärkning av :D , är
Dx en försträrkning av D:
;) flirtande smiley, kan betyda ironi
:-* smiley med pussmun
:'( gråtande smiley
:P lipande, retsam smiley, kan också betyda ironi
Jag har lite svårt att förstå ); och D; . Är de ledsna och flirtar samtidigt? För några dagar sedan förstod jag dock äntligen meningen med dem när jag skrev "Jag har vulkanaska i ögat D; " Det är ju tydligt att den är missnöjd över att den måste blinka/blunda med ena ögat.

Nu över till de smileys som gör att folk har lite svårt att förstå mig ibland; de japanska. De ligger inte ned som de västerländska utan är åt samma håll som allt annat, så att säga.
Det finns mängder av japanska smileys som betyder samma sak, eftersom det är lätt att kombinera dem som klippdockor ungefär så därför är det nog bäst att lära sig varje del för sig.
^^ är leende ögon
_ brukar vara mun. Ju längre den är, desto starkare känsla.
. kan ibland vara öga, ibland mun
3 är en plutande mun
o o brukar vara uppspärrade ögon
n n är leende ögon
u u är ledsna ögon
; ; är gråtande ögon

Glada smileys kan se ut så här:

^^
n__n
n vn
^__^
^-^
^v^

Ledsna kan se ut så här:
T_T
j-j
i-i
TT___TT
De visar alla att tårarna rinner i floder nedför kinderna. På T där är hatten det stängda ögat och stolpen tårar (eller hos TT är stolparna konturerna av floderna). På j och i är pricken ögat och det nedanför tårarna.

Fler positiva smileys är
*^_^* som rodnar (och är glad)
o 3o som jag inte kan förklara riktigt >.< Den gör typ så här *visar IRL* *inser att ingen ser* *slutar* Ni får förstå den utifrån sammanhang där ni ser den
>w< kisar med ögonen av lycka, du ser att den är positiv på munnen som är leende men kanske inte som du är van att se munnar. Inte på människor i alla fall.
OwO ser ut så här IRL

En mängd andra smileys är
u nu ledsen
O_O storögd, förvånad, överrumplad, fascinerad
o.o samma som ovan
o.O Förvånad, förvirrad
~~~(n o n)~~~ bläckfisk
m(_ _)m bugar sig djupt (m m är händerna)
._. besviken, nedstämd

-__-' jobbig/ pinsam situation (den svettas som en ju kan göra när en är lite pressad)
>.< Ansträngd, arg

>_< Samma som ovan

(-_-)Zzz... Sovande (en smiley jag har använt i flera år då den både är tydlig och enkel att göra)
O////O Rodnar. I manga brukar rodnad ritas med streck över ansiktet för att visa att det har tagit en annan färg. Dessa finns främst över näsan.

Sedan kan en leka med att sätta saker ovanför bokstäverna, och då kan det resultera i
õ-õ med skeptiska ögonbryn
ò_ó arg
óuò glad
och en massa annat. Det går att experimentera en hel del och en kan variera sig genom att placera munnen på olika ställen
owo
ow o
o wo
o w o

Länktips för den som vill veta mer: random sida 1, random sida 2, Wikipedia, YouTube.


Mikusagi

Läs även andra bloggares reflektioner kring , , , ,

Inga kommentarer: