Pages

27 februari, 2010

Melodifestivalen 2010: Deltävling 4 (Malmö)

Stop
Sibel
Text: Mikaela Stenström, Dimitri Stassos
Musik: Mikaela Stenström, Dimitri Stassos
Förra gången hade Sibel tidernas fulaste Melodifestival-klänning. Den här gången har hen en klänning som verkligen inte passar hens utseende. Hen ser ihoptryckt ut. Det gör mig distraherad. Jag tror dock att jag tycker att låten är en blandning av jobbig och bra.
Jag gav den en fyra först. Fast sedan lyssnade jag på den utan att titta på TV:n (under snabbgenomgången). Två poäng till.
Min poäng: 6

Magisk stjärna
Py Bäckman
Text: Py Bäckman
Musik: Micke Wennborn, Py Bäckman
Åh vilken cool look!
Jag får en jobbig känsla i halsen av att lyssna på sången. Så var det inte när jag lyssnade på klippet på hemsidan. Krasslig idag, Py?
Inte en schlager. Jag är ändå fångad av scenframträdandet.
Min poäng: 6

Human Frontier
NEO
Text: Anneli Axelsson, Tobias Jonsson
Musik: Anneli Axelsson, Tobias Jonsson
Ååååh! Kläderna! JAG VILL HA DEM! Nu är jag olyckligt kär i dem... Ååååhhh vad jobbigt! Jag blir sällan olyckligt kär i människor. Kläder däremot!
Låten... okej. Kommer den att fastna i mitt huvud? Hur många gånger måste jag lyssna på den för att typ känna igen den? Jag vet inte. Den känns rät svåridentifierad.
Jag gillar rösten i alla fall. Så då är chansen större att jag KOMMER att lyssna på låten. Så jag kommer att känna igen den någon gång.
Min poäng: 6

Thursdays
Lovestoned
Text: Sharon Vaugn
Musik: Peter Boström, Thomas G:son
Åh en sådan där stor låda med en spak som en vevar för att få fram en melodi! Som fanns på torg förr! Jag gillar.
Låten är lite skön med gung.
En sak förstår jag inte... varför är killarna klädda "gammaldags" medan tjejerna inte är det?
Min poäng: 6

This Is My Life
Anna Bergendahl
Text: Kristian Lagerström
Musik: Bobby Ljunggren
En Idol-artist? Jag känner inte alls igen. Jag följer inte Idol men brukar hållas uppdaterad av omvärlden ändå. Omvärld, you failed this time. Not that Idol is important... så det gör inget.
Slutet kunde ha blivit bra, schlagerdoftande. Men så blev det inte. Anna Bergendahl lät precis som i början. Tråkigt. Kören lyfte upp förväntningarna och där kunde Anna bryta in och göra ordentlig final. Men nej. Början, mitt och slut är hos Anna identiska. Skillnaderna märks i instrument och kör, endast.
Min poäng: 5

Jag vill om du vågar
Pernilla Wahlgren
Text: Daniel Barkman, Pontus Assarsson, Jörgen Ringqvist
Musik: Jörgen Ringqvist, Pontus Assarsson
Pernilla är tillbaka! Pernilla har röstkapaciteten och utstrålningen för att fylla ut scenen och tiden. Dessutom - den är en schlager!
VI FICK EN SCHLAGER I ÅR! Konsten är inte utdöd än!
Min poäng: 10

Idiot
Noll disciplin
Text: Per Aldeheim, Niklas Jarl
Musik: Per Aldeheim, Niklas Jarl
Ååhhhh vad gulliga! Låten är också gullig! Den här kommer jag nog citera då och då under året.
Jag vill vara mamma till de här personerna~
Min poäng: 9

Hollow
Peter Jöback
Text: Anders Hansson, Fredrik Kempe
Musik: Anders Hansson, Fredrik Kempe
Texten påminner mig om Empty Room, vilket påminner mig om att min mamma avskyr den, vilket ger mig en viss avsmak för även denna låt.
Fast den är ändå... mäktig. Jöback är också en skicklig artist. Det är fint att se att vi har samma smak när det gäller jackor. Alltså de senaste tre utstyrslarna jag har sett henom i har inkluderat en uniformsjacka.
Min poäng: 8

5 kommentarer:

Paul Stjernberg sa...

Det här är andra gången jag får rätt:När jag hörde Timotej så visste jag att den skulle slå. Anna Bergendahl var ju bra på riktigt dessutom. Pernilla Wahlgrens låt var kass.

Mikusagi sa...

Din mammas låt var kass.

Paul Stjernberg sa...

Eller som Immanuel uttryckte det:Pernilla Wahlgrens låt var en enda lång kisspaus.

Mikusagi sa...

Har du också syntesi? (heter det så?)

Paul Stjernberg sa...

Nej, för mig är det en ren metaforisk beskrivning.