Pages

29 januari, 2010

YouTube-fredag 15



har jag ingen koll på. Eller, jag har kanske mer koll än ni som ser begreppet första gången nu. Jag vet mest att folk spammar bilder på visual kei-band och säger att de är snygga och många gånger har jag varit beredd att hålla med. Jag har också förstått att folk älskar att artisterna är androgyna killar och killar som misstas för att vara tjejer av de oinsatta. Så mycket mer vet jag inte.

Visual Kei (ヴィジュアル系, Visual Kei?) är ett mode som uppstod i Japan under det tidiga 1980-talet. Den grupp som gjorde Visual Kei mest känd var X-Japan som steg fram under mitten av 1980-talet. [...]
Stilen bygger på hur den visuella scenen och karaktären skall se ut. Många har en feminin look, som till exempel Mana från Malice Mizer/Moi Dix Mois. De flesta band är består av killar, men det börjar dyka upp fler och fler tjejband, till exempel exist†trace. De flesta fansen är tjejer. Det som definierar Visual Kei är kläderna, frisyrerna och sminket. Banden klär sig oftast i gothkläder som visar deras karaktär. Exempel på nutida kända Visual Kei-band är Moi dix Mois, The GazettE, Kra, Phantasmagoria, PIASS, D'espairsRay, Vidoll, Kagrra, DIO - Distraught Overlord, D, Miyavi och Versailles.

En dag tittade jag i någons gästbok på Helgon och såg en person skriva något i stil med "Exist trace? Är det inte gruppen som faktiskt är brudar?". Jag bildsökte dem genast och bestämde mig för att de var heta, sedan hittade jag videon ovan på YouTube. Då blev jag kär. I sångarens vackra röst och hur söta alla är. Snyggsaker, ge mig dem!

Jag tycker att det är trevligt att se tjejer ta över scenen även på det området och jag hoppas det kommer många fler grupper som (what's with japanska band och ha tecken i namnet som inte finns på tangentbordet?).


Mikusagi

Inga kommentarer: