Pages

13 januari, 2010

Ett svenskt salladsbord räddar världen igår

Det är tydligen riskfyllt att inte servera elever kött varenda skoldag, i alla fall om en skall tro kristdemokraten Karl-Gustav Drotz. Miljöpartiet och Socialdemokraterna har föreslagit en vegetarisk dag i veckan i Borås' skolor  för att minska växthusgasutsläppen. En väldigt bra idé tycker förstås jag. Men då kommer det folk och skall slåss för elevernas rätt att äta skolmatskött. Hur skolmaten ser ut i Borås vet jag inte men på många ställen så är det lite si och så med råvarorna, det är mest tillsatser. Nu blev det plötsligt jätteviktigt med vad barnen äter, för nu är det någon slags etik som skall räknas in. Det handlar inte längre bara om pengar och effektivitet, någon har tänkt på planeten och kanske också på djuren. Då är det dags att bli misstänksam, verkar folk tänka.

Är det en mänsklig rättighet att äta kött?

På vilket sätt skulle vegetarisk skolmat vara sämre än annan skolmat?

Hur skall "ett bra salladsbord" väga upp klimatutsläppen? Är det någon klimatskatt på grönsaker eller?

Är det så revolutionerande - verkligen - att ha en dag då eleverna inte blir serverade kött i skolan? (Är det bara jag som minns skoldagar utan kött? Jag minns tomatsoppa, potatissoppa, potatisplättar och pannkakor. Det  var inte kött. Vad jag vet. Jag minns också några halväckliga korvar som troligtvis inte var särskilt mycket kött de heller)

Mikusagi


Flattr this



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: