Pages

01 november, 2009

Något intressant jag har läst

Som vanligt svarar jag på min egen utmaning.

Tidigare i veckan besökte jag en diskussionstråd som berörde ämnet asexualitet. Där var det någon som kom ut som demisexuell (vilket kanske inte ordet borde vara på svenska, jag vet inte). En helt ny läggning (eller vad en nu vill kalla det) för mig! Jag läste på AVENs wikisida om ämnet att demisexuella (eller hur det nu skall översättas) inte blir sexuellt attraherade av någons utseende, personlighet, beteende eller så men däremot kan de bli sexuellt attraherade av någon utifrån deras relation. Alltså de blir kåta för att de kanske, förslagsvis, är kära. Detta skall alltså vara någon slags gråzon mellan asexualitet och sexualitet. Det var detta som var intressant, om ni nu inte förstår det.

Nu trodde inte jag ens innan upptäckten av det här begreppet att alla tydligt och klart går att dela in kategorierna asexuella och sexuella. Lika lite som att alla människor går att utan problem dela in i kategorierna kvinna och man eller i olika raser. Eller typ etniciteter. Vi är lite mer komplexa än så.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: