Pages

30 september, 2009

Det heterosexuella spelet

Igår gick jag och sjöng på en sång jag gillar, jag tror att den heter "Min kärlekssång till dig"*. Det är den där Lasse Berghagen sjunger om sin akustiska gitarr.  "Min gitarr och du och jag, tillsammans kan vi ha det bra. Ja jag vill ha er båda nära, ja jag har er båda kära" osv.
en rad är så här "Du har allt det där som flickor skall ha".

Vad är det flickor skall ha? Finns det någon lista som Lasse har stått och bockat av? "Bröst - check! Tålamod - check! Matlagningsskillz - check! Empati - check! Barnkär - check! Undergiven - check! Lågavlönad - check! Klänning - check!"

Inte ens de där riktiga traditionalisterna kan väl tycka att det låter särskilt kul? Att alla flickor skall ha samma egenskaper? Jag menar lite variation vill väl även den värsta genuspolisen ha?
Det är något i den här sången jag inte riktigt förstår, något som jag missar.

Alexander Rybak har också en konstig låt. "Funny Little World" heter den och där går en av raderna så här "Who would know that you would treat me like a boy? And I treat you like a girl in this funny little world"

Ja, lustigt är det, Rybak! Jag är glad att jag inte är heterosexuell för det här förstår jag inte riktigt. Hur behandlar en någon som en pojke i ett förhållande? Eller som en flicka? Det måste vara några sådana där speciella regler och koder som heterosexuella känner till. Jobbiga sådana som begränsar en, och dessutom är de säkert svåra att bryta mot.

Svåra att bryta mot, men inte omöjligt! Kämpa på, alla heterosexuella där ute! Ni förtjänar också att bli lika behandlade oavsett vilket kön ni identifierar er med.


Mikusagi

*Ja, så hette den tydligen, märkte jag när jag sökte på YouTube


Flattr this



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: