Pages

14 februari, 2009

Melodifestivalen 2009; Deltävling 2 (Skellefteå)

Programmet började med en mardröm där varje norrlänning Petra Mede stötte på var tyst och hård. Sedan vaknade hen upp till den glada verkligheten och TV-publiken (och publiken i Isladan så klart) hade fått en dos antifördomsläxa. Det var så roligt att jag skrattade.

Den här gången bytte inte Petra kläder en enda gång - miljövänligt! Pluspoäng till er!

SVT vältrade sig i egenkärlek programmet igenom - välförtjänt också. Skrytiga återblickar som ger ett sken av att vara gjorda med glimten i ögat men som egentligen fanns där för att framhäva hur fantastiskt Melodifestivalen har blivit. Jag säger inte emot. Vid den här tiden på året tar schlagern upp det mesta av utrymmet i mitt hjärta och alla andra måste trängas och kämpa för att få värme från mig.

Jag tittade ensam men slog sedan ihop mina poäng med kusinen Elinas.
Som vanligt är skalan 1-10. Då börjar vi!

Show me heaven
Lili & Susie

Text: Susie Päivärinta, Calle Kindbom, Thomas G:son, Pär Lönn, Nestor Geli
Musik:
Susie Päivärinta, Calle Kindbom, Thomas G:son, Pär Lönn, Nestor Geli
Det första jag tänkte var "Oj, vad fina de är!". Där hade stylisten lyckats
men nu vill jag prata om låten. Den var bra, det var den faktiskt, och som vi hade blivit lovade så lät den som tagen från 80-talet. Tyvärr var jag inte helt förtjust i sånginsatserna. Var är era röster? Har ni alltid låtit så där? Ta i mer! Det samma gällde dansen. Vad ni fegar! Jag ser ingen musik alls i era rörelser, det ser ut som när Carl-Jan dansar! Charmigt, men omusikaliskt. Bra att ni tog in ett gäng extradansare då, annars hade scenshowen varit trist.
När syskonen lämnade scenen såg de besvärade ut. Varför? Ni är med i Melodifestivalen, upp med hakorna!
Allt som allt tyckte jag om bidraget, det var poppigt och medryckande.
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng: 8


Jag ska slåss i dina kvarter
Lasse Lindh och Bandet
Text: Lasse Lindh
Musik: Lasse Lindh

Lasse är söt, verkligen, men jag förstår mig inte på rösten! Den är så viskande att jag nästan uppfattar den som mesig. Om en annan artist hade framfört den här låten hade den fått (om det varit en artist jag gillade) en nia, men nu är det Lasse som framför den och det blir ingen succé.
Kanske kommer jag att älska bidraget efter ett par lyssningar, men efter första är jag föga imponerad.
Jag snålade lite när jag gav poängen.
Poäng från Miku: 6
Totalpoäng: 14


Never been here before
Jennifer Brown
Text: Jennifer Brown, Peter Kvint
Musik:
Jennifer Brown, Peter Kvint
Dekoren, eller nej så kanske jag inte kan säga för det ingick levande människor så... omgivningen? Det där som hände och fanns på scenen, det var fint. Speciellt i början.
Jag kan absolut se mig själv sjunga den här låten när jag har hört den så pass många gånger att jag någorlunda kommer ihåg hur den går. Det är en sådan där grej jag gillar med låtar - om de är sjungbara för Miku.
Låten gungade och snurrade behagligt, det var lite som att åka en långsam och stor karusell med vackra hästar och guldfärgade stänger. Om texten hade varit på svenska hade jag kanske röstat på det här bidraget.
Jag var snäll med poängen.
Poäng från Miku: 8
Totalpoäng: 14

1000 Miles
H.E.A.T
Text: Niklas Jarl, David Stenmarck
Musik:
Niklas Jarl, David Stenmarck
Hårdrock! Min favoritgenre! Nej nu skojar jag med er :D
Jag slås av att de (som arbetar med Melodifestivalen) lyckas med scenen om och om igen. Det är nu, mer än någonsin förut, en fröjd att titta på Melodifestivalen! Det är inte endast de bra artisterna som tåls att titta på längre.
Jag vill ha gitarristens jacka.
Det mesta av låten rinner av mig som vatten. Det är bara lite refräng som gör något slags intryck på mig.
När de går av scenen verkar medlemmarna i bandet i alla fall nöjda med sitt framträdande, och det är så jag vill se mina artister!
Poäng från Miku: 4
Totalpoäng: 7

Kärlekssång från mig
Markoolio
Text: Patrik Henzel, Karl Eurén, Marko Lehtosalo
Musik:
Patrik Henzel, Karl Eurén
Åh vilken gullig låt!
"Jag älskar dig men jag måste säga nej, det blir aldrig, aldrig någon kärlekssång från mig." Jag tror att den gick ungefär så.
Jag lyckas tydligen aldrig få så mycket mer ur mig om låtar jag gillar.
Poäng från Miku: 9
Totalpoäng: 15
Telefonröstade!

It's My Life
Amy Diamond
Text: Alexander Bard, Bobby Ljunggren
Musik:
Alexander Bard, Bobby Ljunggren, Oscar Holter
Amy ser ut som en Gaia-avatar! Nej, oj, nu är jag så där Gaig igen @__@
Klädbyte! Sådant uppskattar jag! Ja, det är töntigt men det är melodifestival och då är det töntig show som gäller.
Låten är rätt gullig men rätt medioker - för att vara Amy!
Jag gav en snäll poäng.
Poäng från Miku: 8
Totalpoäng: 13

What if
Cookies'n Beans

Text: Robin Abrahamsson, Amir Aly, Maciel Numhauser
Musik:
Robin Abrahamsson, Amir Aly, Maciel Numhauser
Den första minuten av låten var tråkig. Sedan blev den intressant. Ett munspel åkte fram och vi fick höra ett två sekunder långt munspelssolo.
Låten var slut så fort, eller nästan innan, de hade kommit till dess final.
Vad är det här? Mesfestivalen? Ta i lite! Gör något! Spela lite mer munspel eller vad som helst! Åh ni är så bleka!
Poäng från Miku: 3
Totalpoäng: 6

Hope & Glory
Måns Zelmerlöw
Text: Måns Zelmerlöw, Fredrik Kempe
Musik: Fredrik Kempe, Henrik Wikström

Inledningen, när vi såg Måns' siluett mot ett blått ljus, var häftig. Showen var också bra, särskilt första halvan. Kanske blinkade det lite väl mycket... nej, det hade nog inte blivit lika bra om de hade tagit bort blinkandet. Måns hade snygga kläder!
Låten var bra, men inte fantastisk. Inte var den så värst mycket schlager heller.
Poäng från Miku: 7
Totalpoäng: 15


Förresten älskar Markoolio mig. Det sade hen när jag ringde och röstade. Det värmde.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker gott att Amy Diamond kunde ha gått till final istället för hårdrockarna.Lili&Sussie har haft sin storhetstid.