Pages

24 oktober, 2008

Jag måste ordbajsa

Hur var det nu en gjorde när en ordbajsade? Jag har skrivit två sidor, jag behöver minst tre. Jag känner att jag redan har ordbajsat lite. Det räcker inte!

Jag har tryckt ur mig många fler sidor på andra tentor, inte trodde jag att det skulle vara så här svårt att skriva tre. Fast nu skall jag bara skriva om egna observationer och så mycket hann jag väl inte se på en vecka.

Det finns förstås en snabblektion i ordbajsande. Jag tar och kollar igenom den lite snabbt, mest för att lufta hjärnan lite så den inte blir överansträngd och börjar brinna. Jag har inga fläktar inbyggda i skallbenet.

Jag skrev förresten ett inlägg igår som inte ville publiceras, för Blogger somnade. Jag har det sparat på bärbara datorn men nu sitter jag vid stationära så det får vänta.

Uppgiften
Delkursen avslutas med att ni skall skriva en individuell skriftlig hemuppgift. Den består av att du med hjälp av kurslitteraturen skall beskriva de pedagogiska grundidéerna i den förskola eller skola (eller avdelningen/arbetsgruppen/handledaren) där du gjorde din verksamhetsförlagda utbildning. Utgå här från samma frågebatteri som användes i samband med det andra källtextseminariet, om synen på barnet, människan, skolan, samhället, kunskap och lärande (se ovan s. 6-7). Förutom det skall du knyta an till för ditt ändamål lämpliga pedagogiska inriktningar eller tänkare som behandlats under delkursen och som ni har läst om i kurslitteraturen, till exempel Sokrates, Dewey, Montessori och Vygotsky. Det räcker inte med att bara ta upp en pedagog utan försök relatera till flera olika.



Mikusagi

Inga kommentarer: