Pages

02 maj, 2008

Kjolen tillhör ingen

Punkfairy skriver om femmenism som jag skulle vilja bekanta mig med. Jag har stött på det i L-ordet, men det var inte något Rosenberg gick in särskilt djupt på. Hen tog helt enkelt och citerade Ulrika Dahl bara.

Femme drag är feminin utklädnad. Och den kan man inte hitta på en damavdelning. Det är ett konstprojekt. En smula extravagant i vissa människors ögon. Ytligt säger andra. Provocerande. Irrelevant. Pinsamt. Som Iztanbulliz Bellyz i talangjakten. Som fjollorna i träsket. Jag vägrar inlemma mig. Drag queens och transor är mina systrar. Alla som klär ut sig, upp sig och av sig.
[...]
Femme drag handlar (oftast) om att inte tillfredsställa några heteromän, inte heller om att inte kunna värja sig för tjejtidningspropagandan om hur kvinnor ska vara.
[...]
Att vara tjej och gå i klänning betyder inte att man är heterosexuell innerst inne. Det behöver inte ens betyda att man är kvinna. Kjolen tillhör ingen.


Jag ser nu att det finns en fotnot, en källförteckning som säger att citatet är hämtat från Utklädningslådan i boken Såna som oss: Röster om sexualitet, identitet och annorlundaskap. Den finns inte på Adlibris eller Bokus, men på flera bibliotek så jag kanske borde läsa den.

Jaja, gå till Punkfairy nu okej?

Mikusagi

2 kommentarer:

Anonym sa...

jeg syns at vi skal gå til bibblan og lese masse om femmenism. Deretter syns jeg at vi skal bli jättebra på crip theory. x'D

Mikusagi sa...

Tycker du? :o