Pages

19 april, 2008

Mikusagis psalmtopp

Idag är det premiär för Psalmtoppen. Ett program som leds av Elin Ek (känd som Grynet).
Jag har favoritpsalmer jag med, precis som svenska folket. Nu listar vi dem och en vers ur alla så ni kan förstå vilka jag syftar på (jag känner själv inte alltid igen dem på titlarna)
Jag kör hela sångtexterna (okej, verserna) på en och samma rad.

I
709. Du är helig
Du är helig, du är hel. Du är alltid mycket mer än vi nånsin kan förstå, du är nära ändå. Välsignad vare du, som kommer hit just nu, välsignande vår jord, blir till bröd på vårt bord. Du är helig, du är helhet, du är närhet, hela kosmos lovar dig! Hosianna, hosianna, hosianna, hosianna, Vår Gud. Du är helig, du är helhet, du är närhet, hela kosmos lovar dig! Hosianna, hosianna, hosianna, hosianna, Vår Gud.

II
108 Gå, Sion, din konung att möta
Gå, Sion, din konung att möta, Jerusalem, gläds åt din Gud. Strö palmer på väg för Messias, bered dig som väntande brud. Var glad, var glad, var glad i din Herre och Gud. Var glad, var glad och hylla din konung och Gud.

III
398. Vi reser ett tecken
Nu är vi ett, Herren är allas, öppnar ögon att se. Kyrkan är vi, lever i världen, hopp och glädje att ge. Vi reser ett tecken, rättvisans tecken, måltid delad med alla. Vi smakar den framtid de fattiga hoppas, tid då murar skall falla.

IV
646 Grip du mig, helige Ande
Upplys mig, helige Ande, så att jag kan förstå: också nu gör Herren, det som han gjorde då.

V
762. Du är en bön
Bli stilla, låt tystnaden föra dig nära. Närvaron finns där. En kraft som vill bära, ja öppna det rum som står låst djupt inom dig. Barnet som bor där och stumt skrker: "Hör mig!" Du är en bön, Gud är din bön.

VI
87? Våga vara (I min psalmbok har varken 87 A eller 87 B samma refräng som denna, men det är den här, Asfaltsblomman, som jag tycker om. Jag hämtade texten här)
Våga vara den du är och våga visa vad du tror. Våga vara det du lär och vårda det som i dig gror. Jag vill som en blomma stark tränga tyst igenom asfaltsvägens hårda mark och slå ut i blom.

VII
791 Du vet väl om att du är värdefull
Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu, att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du. Det finns alltför många som vill tala om att du bör vara si och så. Gud Fader själv han accepterar dig ändå och det kan du lita på.

IIX
(Utan nummer, är det ens en psalm?) Mysterium
Det finns ingen skuld i förlåtelsen. Se, Gud bor i ditt inre rum och varje ny årsring, ja hela ditt liv är ett nådens mysterium. Oh mysterium, trons gåva är ett mysterium. Oh, mysterium, trons gåva är ett mysterium.

IX
711 Glory, to the Father (siffran hämtad här, i min psalmbok är 711 en annan sång och denna hittar jag inte)
Glory, to the Father, glory to the Son, glory to the Spirit, these three my friends are one. There will come a day when there be no pain, no heartbreaks, miseries or sorrows. There will come a day when there be no pain, no heartbreaks or worries about tomorrow. And all Gods' children's gonna sing, sing, gonna sing, and all Gods' children's gonna sing. And all Gods children's gonna sing, sing, gonna sing, when they see there mighty King.

X
Jag vet inte vad det heter, men det där som en sjunger när det är dags för måltiden
Prästen: Upplyft era hjärtan till Gud!
Församling: Vi lyfter våra hjärtan!
Prästen: Låt ert tack strömma fram!
Församling: Vi tackar vår Gud!
Jag hittade en mängd varianter på den i psalmboken, men inte just det jag skrev. Jag minns den kanske fel...


Jag hittade två psalmer som jag gillar fastän jag inte har hört dem :o

765 Du som kan
Du som kan, Du som kan förlåta det som ingen annan kan. Du som ser, Du som ser den jord som vi har plundrat, skövlat, kränkt. Förbarma Dig, förbarma Dig, Herre, över oss, ja förbarma Dig.

792. Lär mig höra din röst
Lär mig höra din röst på bussen en novembermörk morgon i stan. Lär mig se dina ögon i vimlet en lördag på köpcentrumsplan.


Jag vill gå till kyrkan, det var länge sedan sist. Jag tror senast var där så var det adventsgudstjänst...
Det blir inget imorgon i alla fall, jag sover hos Lingon... men kanske nästa helg? (Lingon, flytta till Vantör!)

Mikusagi

6 kommentarer:

trollhare sa...

Själv har jag alltid haft svårt för psalmer. Jag föredrar gospel. Tyvärr låter mycket gospel förj***igt när de sjungs oengagerat, för långsamt och med en seeeeeg orgel till...

Mikusagi sa...

Jag gillar psalmer (SURPRISE!) och orgelspelaren Mats :)

Linnea sa...

låten mysterium, tror inte det är en psalm, det är vad jag har fått höra! Men den är ju så grymt bra!!!!!! vet du vem som har skrivit den?

Liliumlis sa...

Psalm 510, Innan natten kommer!

Lukas sa...

"Våga vara" heter egentligen bara "Våga" och kom efter den ordinarie psalmboken. Den finns med i "Ung psalm". Samma sak gäller för psalmen "Mysterium". Finns inte i ordinarie psalmboken men i boken "Ung psalm". Glory är inte heller med i psalmboken men återfinns i "Nya mitt i allt" och i "Ung psalm". Alla psalmer du har skrivit ner är väldigt bra! Det flesta väldigt nya. Men de är ändå mycket vackra! Vad gäller "Lovsägelsen" så modifieras den ofta av församlingarna. Vår församling sjunger "Upplyft era hjärtan till Gud. Vi upplyfter våra hjärtan. Låt oss tacka Gud vår Herre. Allena han är värt vårt tack och lov. Men andra församlingar kan använda den andra som står i handboken eller en eget modifierad. Hoppas att du väljer att fortsätta skriva om sådana här saker! Vänligen Lukas.

TobbeB sa...

Mysterium är skriven av Ingemar Johansson! :)