Pages

07 september, 2007

On ne naît pas femme, on le devient

Arla har tydligen fått för sig att det är någon slags villkorslös vänskap som råder mellan henom och mig för nu har hen gått och rakat av sig allt hår på huvudet (förutom skägget, som inte riktigt räknas som hår eftersom det är så hårt och stelt) och förväntar sig att jag skall välkomna henom med öppna armar. Hur fräck får man vara i den här världen?

Förresten, är det inte ovanligt många kändisar som har dött i år? Pavarotti var den enda överraskningen för mig. Vem mer har dött förutom Pavarotti och Povel? Nu får ni friska upp mitt minne!

Jag är sjuk men jag skall på seminarium idag. Jag hoppas bara att jag inte spyr eller något sådant x_x Jag mår illa...
Mitt första riktiga seminarium!

Jag har precis läst ur Mary Wollestonecrafts Försvar för kvinnans rättigheter (nej, inte hela boken för den har jag inte och det skulle jag nog inte orka heller) där hon tog upp Rousseaus bok Émile. Tydligen skall Rousseau ha sagt att kvinnan skall känna fruktan för att utöva sin naturliga list. Betyder inte det att Rousseau erkänner kvinnans intelligens, även om han anser att den skall allt annat än uppmuntras? Att Rousseau ändå anser att kvinnan är en egen person som skulle kunna bli lika vettig och dygdig som vilken man som helst?
Nej nu skall jag läsa ett utdrag ur Simone de Beauvoirs Det andra könet, så jag har inte tid att blogga.

Mikusagi

2 kommentarer:

PGW sa...

Ingmar Bergman?

Mikusagi sa...

Ja just det ja! Så var det ju!
Vet jag väl...