Pages

21 september, 2007

Kan man bli vuxen även om man är naiv?

Tänk att jag trodde att folk faktiskt inte medvetet var rädda att pojkar skulle bli bögar av att leka "tjejlekar". Jag trodde det var mer en sådan sak som folk tänkte omedvetet, inte något man uttalade. Oj så naiv jag är!
En sak jag har tänkt på, är att de som säger det stödjer teorin om att sexualiteter är konstruerade och att heterosexualitet inte är naturligt. Det är nog inte alls vad de vill säga, men det är vad de säger.

Det är synd om genuspedagogik på vissa dagis leder till ännu starkare uppdelningar, så skall det ju inte alls vara. Hela teorin är inte dålig bara för att några dagis har tolkat det så att man skall dela upp barnen i flickor-pojkar och ta hand om dem var för sig och då behandla dem olika. Det är ju egentligen inte det man vill. Rom byggdes inte på en dag.

Förresten, allt det här snacket om att pojkar är mer tävlingsinriktade... är det bara jag som i min barndom upplevde att ALLA mina kompisar (varav 90% var tjejer) var tävlingsinriktade? Lite för tävlingsinriktade?
Det kanske bara var så på min skola, men det bevisar ändå att man inte skall behandla människor efter en stereotyp.

Mikusagi

Inga kommentarer: