Pages

24 juni, 2007

Könsroller som hinder

Igår hittade jag in till Machos hemsida och då även Machos blogg. Visste ni att deras tidning finns ute i butik nu? Det visste inte jag. Arla, vi går till Pressbyrån på Centralen!
Macho är de där två sidorna genusprat som har funnits i PunktSE:s måndagstidning i några månader nu. Nu blir Macho en egen tidning. Yay! :D

Hur som helst hittade jag ett blogginlägg med titeln "Killar och tjejer". Där stod det om en dagisflicka som inte fick leka med dagispojkarna som tyckte att flickor inte tål deras farliga lekar. Jag kände igen det. När jag var liten kände jag ofta att könen blev som ett handikapp. Mina kompisar fick inte göra vad de ville, inte leka med vem de ville, inte läsa vilka serier som helst. Att jag ritade tjuvfällor och lekte att min barbie fångade sin mat (grillad rovfågel) med bara händerna var inte okej. Det var sjukt och usch och blä. Inte för att jag orkade bry mig, men ändå.
Vilket får mig att tänka på Sverigedemokraterna... jag läste i någon av gratistidningarna att de ville skippa genusdrabblet på dagis, för de vill inte tuta i barnen konstiga föreställningar. Sverigedemokraterna är skit!

Nu måste jag lägga in Macho i NewsFox (min RSS-läsare). Hejsvejs! ^^

Mikusagi

Inga kommentarer: