Pages

18 mars, 2007

Mikusagi om socialdemokrati, Mona Sahlin och skolpolitik

Socialdemokratiska arbetarpartiet är ett parti som jag har starka band till. Mina föräldrar är socialdemokrater, och deras politik har påverkat mig. Faktiskt. Fast jag tycker självklart inte exakt likadant som päronen, jag är en individ och kan tänka själv.

Nu har det valts en ny partiledare till Socialdemokraterna. Mona Sahlin. Jag tycker om henne. Jag tror att hon blir en bra partiledare. Hon är stark.
I media säger experterna att Göran Persson är en bra talare. Jag håller inte med. Han talar ansträngt, det är jobbigt att lyssna på honom.

Jag går i skolan, värdesätter kunskap, och så har vi nu en regering som vill förnya skolpolitiken. Det är bra. Högern är inte bara hemsk.
Jag skall tycka till om betygssystem och sådant nu, har jag tänkt. G, VG och MVG räcker inte. G kan ju vara precis vid G-gränsen, nära på IG, eller så kan det vara riktigt starkt men inte räcka till VG. Det är stor skillnad mellan ett starkt G och ett G som ligger nära IG. Det är inte riktigt schysst om båda skall ge samma poäng.
Förresten, för er som inte vet, i gymnasiet kan man få BUS som betyder betygsunderlag saknas. Det är inte samma sak som IG.
BUS, IG, G, G+, VG, VG+, MVG låter som en bra skala.

Det talas om godisförbud i skolan. Jag gick i Bandhagens skola i sju år. I den skolan fanns bara årskurserna 1 - 6 plus sexårsverksamhet (och något särgrejs som ingen visste något om). Vi fick varken ha godis eller pengar i skolan. Om man såg någon med godis så skvallrade man för närmaste lärare. Regler är till för att följas!
Ett barn kan inte själv ansvara för sin hälsa på det sättet, att själv bestämma när hen skall äta godis. Föräldrarna har ingen kontroll över vad barnet gör i skolan. Visst kan man låta bli att skicka med godis, men om kompisarna har så blir nog barnet erbjuden att smaka i alla fall.
I Sverige har vi något som kallas lördagsgodis!

Förresten, sluta klaga på facket! D:
Facket är bra.

Mikusagi

Inga kommentarer: