Pages

10 februari, 2007

Melodifestivalen 2007; Deltävling 2

Lycka. Helgens deltävling utstrålade lycka.
Dessutom hade folk ovanligt mycket kläder på sig (bara en enda nakenchock).

Det är synd att så många väljer att sjunga på engelska. Jag tycker att det är mer ärligt att sjunga på svenska, för jag tror att fler hör vad artisterna sjunger då. Om ni inte vill att vi skall höra vad ni sjunger, varför sjunga överhuvudtaget?
Dessutom vill jag ha levande orkester.

Nu över till Mikus åsikter om varje bidrag.
Poängskala: 1-10

Låt nummer ett
Rainbow Star
Artist: Regina Lund
Text och musik: Regina Lund, Fredrik Kempe, Bobby Ljunggren

Rainbow star... Rainbow star. Regnbågsstjärna. Regina flirtar helt klart med bögpubliken här, för hon vill vara med i sommarens Pridefestival, det ser jag nog.
Om jag skall vara ärlig har jag svårt för Regina Lund. Alltså, jag gillar henne inte. Låten tyckte jag inte heller om, men det fanns inget jättehemskt som jag satte mig emot direkt. Därför får hon inte det lägsta betyget.
Poäng: 2

Låt nummer två
Trying to recall
Artist: Marie Lindberg
Text och musik: Marie Lindberg

Årets nykomling. Det var första gången hon uppträdde för publik större än nio personer, alltså en riktig doldis. Hon är lärare till vardags, och måste be rektorn om ledigt för att vara med i finalen.
Låten var fin, riktigt fin. Hade det varit en text som gjorde mig glad istället för ledsen hade den fått ett extra poäng, och om den varit på svenska ännu ett.
Poäng: 4


Låt nummer tre
Amanda
Artist: Jimmy Jansson
Text och musik: Jimmy Jansson, Thomas G:son

Jag minns första gången Jimmy var med i Melodifestivalen, då som medlem i gruppen Poets. Jag var jättekär i Jimmy då. Tyvärr (för honom) är jag inte lika kär längre, men han är gullig. Låten blev jag glad av. A-a-manda, A-a-manda, nanna-na... Jag skulle kalla det skolpop, för jag kan riktigt se mig själv i mellanstadiet stå och sjunga den och hoppa samtidigt. Okej, inte se, för jag brukar inte tänka i bilder (men jag ser en skolgård lite suddigt, faktiskt), men känslan. Jag känner hur jag är förtonåring, precis har gått över från Spice Girls och Backstreet Boys (utan att lämna dem helt) till helt nya artister, och jätteschlagerglad står och popsjunger A-a-manda, A-amanda.
Vad hade Jimmy i grenen?
Poäng: 6

Låt nummer fyra
What's Your Name?
Artist: Cosmo4
Text och musik: Niklas Edberger, Kent Olsson, Henrik Wikström

Edberger, jag hade nästan glömt bort att han fanns!
Cosmo4 gav inte mycket till intryck. Om två månader har jag kanske glömt dem. De såg ut som vilka modeller som helst. Jag tycker om karaktäristiska (heter det så?) drag. Musiken lät som... inget speciellt. Något fult och tråkigt bara.
Poäng: 2

Låt nummer fem
Allt vi en gång trodde på
Artist: Lustans lakejer
Text och musik: Johan Kinde

Mammas gamla idoler, påstod hon. Varför var flugan oknuten? Okej, jag fattar väl varför. Det är hippt och avslappnat... men jag kanske gillar ordning, reda, stil och klass?
Musiken lät glittrig, på något sätt. Om den vore en teckning så skulle det vara glitter strött på hela bilden. Inte så mycket, men överallt. Glitter är schlager, jag tycker att det verkade som om de hade anpassat låten efter sammanhanget. Sådant gillar vi. BUGA FÖR SCHLAGERFESTIVALEN!
Annars... inte riktigt min stil... men de sjöng på svenska i alla fall.
Poäng: 4

Låt nummer sex
Kom
Artist: Jessica Andersson
Text och musik: Lina Eriksson, Mårten Eriksson, Rasmus Lindwall, Robert Wåtz

Jessica ville inte sexchockera oss i år. Istället ville hon att vi skulle koncentrera oss på själva låten... och jag upptäckte att hon har en riktigt bra sångröst! o.o Hennes hållning och attityd påminde mig om Kicki Danielsson... Jag tycker om Kicki~
Det var rätt så mycket drag i låten, men tyvärr kommer jag inte alls ihåg hur den lät. Melodin fastnade inte. Det krävs väl ett par lyssningar till då, antar jag.
Poäng: 5

Låt nummer sju
Första gången
Artist: Thuresson & Rydé
Text och musik: Sonja Aldén, Bobby Ljunggren, Dan Sundqvist

Svante! Äntligen är du med igen! Svante är gullig. Anne-Lie ser ut som en häxa. Anne-Lies kläder var hemska, hon såg liten ut i dem. En femåring med tanthuvud.
Jag gillade introt. Det fick mig att önska en levande orkester. Tänk att de zoomar in en trumpet emellanåt, eller något annat instrument...
Väldigt fin låt. Synd att den inte gick vidare.
Poäng: 7

Låt nummer åtta
The Worrying Kind
Artist: The Ark
Text och musik: Ola Salo

Jag gillar The Ark, och det bara för att Ola Salo är bög. Jag skojar bara! :'D Erkänn att ni nästan trodde på mig!
Hur som helst, i sjuan (eller var det åttan?) hade jag en bild på Ola Salo i mitt skåp, vilket en viss polack med eskimåfarfar retade mig för. Ikväll var Ola söööt. Inte söt, utan söööt. Det vill säga, så länge han hade jackan på sig. Eller, han var väl söt utan också, men inte lika mycket.
Vi gillar fjädrar, vi gillar glitter, vi gillar boogie och bugg och allt vad det lät och såg ut som.
Tyvärr kändes sånginsatsen lite blek. Han har en len röst, men jag gillar när rösterna utmärks mer, så att säga.
Poäng: 7

När fröken vann blev jag så glad! Jag nästan grät. Livet är en schlager, läraren vinner över Regina. Marie L. såg så glad ut, och jag rycktes med och var tvungen att applådera när hon sjöng för andra gången.

Så, artister, hur ser era klädval ut inför finalen? För ni byter väl?

Mikusagi

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag gillade verkligen Marie supermycket... hon var värd en finalplats fast jag trodde aldrig hon skulle hamna där, började nästan grina :-)

Mikusagi sa...

Det brukar inte gå bra för ballader eller lugna låtar överhuvudtaget.