Pages

03 februari, 2007

Melodifestivalen 2007; Deltävling 1

Schlagerfestivalen är inte som förr. Inte som tiden innan jag föddes. Jag fick inte uppleva schlagerns era, tur att den finns inspelad. Jag vill ha tillbaka den riktiga orkestern någon dag. Något år. Kan de inte ha riktig orkester varje gång Melodifestivalen fyller jämnt? Anders Berglund FTW.

Nu över till Mikus åsikter om varje bidrag.
Poängskala: 1-10

Låt nummer ett
Money
Artist: Elin Lanto
Text och musik: Elin Lanto, Lasse Andersson

Häftigt att dansarna hade käpp och hatt. Såg jag hängslen också? Allt var svart, så det var lite svårt att urskilja. Coola handskar på Elin. Jag måste köpa mig några par åt mig själv nu.
Låten? Inte sämst. Ingen text som jag sätter mig emot... men ändå. Rich bich? Nej, inga Miku-toner det här inte. Dessutom, jag ger aldrig höga poäng när det är engelsk text.
Poäng: 3

Låt nummer två
Anything but you
Artist: Andersson & Gibson
Text och musik: Stefan Andersson, Aleena Gibson

De har skrivit sin låt själva, det är ovanligt i sådanna här sammanhang. Det var min mamma som påpekade hur duktiga de var som både kunde skapa och framföra musik i detta sammanhang.
Jag blev nästan lite fnittrig av låten. Jag vet inte riktigt varför. Den liksom, kittlades. Vi hoppas att det kommer en lite poppigare remix man kan ladda ned. Eller... *host* jag menar köpa *host*.
Stefan kunde ha knäppt sin skjorta, tycker jag.
Ni är svensktalande båda två. Kan ingen skriva en svensk text till melodin? Fail.
Poäng: 4


Låt nummer tre
Samba sambero
Artist: Anna Book
Text och musik: Thomas G:son

Jag är ju schlagerbög, som ni kanske har märkt, och jag är svag för Anna Book. Hon var ju så söt när hon sjöng "ABC"! *^_^*
Anna kan det här. Hon kan sjunga på svenska, hon får in schlagertonerna även fast det handlar om samba, och så tonartshöjningen. Först gav jag henne en sexa, men när tonartshöjningen kom så höjde jag direkt. Jag har för mig att mamma också gjorde det.
Glada dansare bakom henne var gulligt att se. Man skall vara glad, inte stöddig!
Poäng: 7

Låt nummer fyra
Clubbin
Artist: Addis Black Widow
Text och musik: Armias Mamo, Dianne Wiston

Den här gruppen var jag nyfiken på. "Mitsu" låter lite japanskt, och hon som heter så har ett asiatiskt utseende. Kul för Miku. Jag kan ju i alla fall låtsas att hon är japanska.
När de kom in på scenen tänkte jag "Is that loli?" om den stora, ljusa klänningen (var den vit?).
De sjöng falskt. Var det meningen?
Poäng: 2

Låt nummer fem
Move
Artist: Andreas Lundstedt
Text och musik: Andreas Lundstedt, Johan Röhr

I klippen innan hade han en grå hatt... jag köpte en sådan idag! För 49:50 på Åhléns! Det var halva reapriset :D
Hur som helst... Det var för lite kläder. Det hade varit snyggt med kavaj, fast då hade inte hans fina hängslen synts. Han kunde ha haft kavaj i början av låten och sedan slängt av sig den. Det hade varit häftigt om han hade haft handskar på också.
Varför alla dessa tjejer? Varför skall killen med flest tjejer vara bög? Någon är rädd för minuspoäng från homofoberna. Tråkigt att han måste skrika "heterosexuell", det gör ju inte ens de deltagarna som är öppet hetero, liksom. Tråkigt överhuvudtaget att han måste ha så mycket folk på scenen, när han är så duktig själv.
Låten var inte mycket att hänga i julgranen.
Poäng: 2

Låt nummer sex
Jag tror på människan
Artist: Tommy Nilsson
Text och musik: Tommy Nilsson, Lasse Andersson, Johan Stentorp

Först trodde jag att Luuk sade "Johan Stenkorv". Det var lite lustigt.
Jag är inte särskilt förtjust i Tommy Nilsson. Vad är det för tjat om att han skall ha Melodifestivalens bästa röst? Jag håller inte riktigt med.
Han sjöng för mesigt (det lät lite bättre andra gången han uppträdde, men nu skall det här bara handla om första framträdandet). Man skall ta i. Miku tycker inte om när man sjunger mesigt. Miku tycker om när man sjunger starkt.
Den långa kavajen passade inte på honom. Han fyllde inte ut den.
Han hade snygga kläder, gördel och krussidullskjorta (jag är inte så bra på klädnamn, okej?), men det syntes inte så tydligt eftersom allt var svart. Mer kontrast?
Poäng: 3

Låt nummer sju
Hypnotized
Artist: Sofia
Text och musik: Sofia Berntson, Jason Gill, Dimitrios Stassos

Jag förstår mig inte på det här med grekisk musik, jag tycker att allt låter ungefär likadant. Åk till Grekland och tävla där istället!
"Varför sjunger du på engelska?" "För att jag är i Sverige." LOL? Jag har för mig att jag hörde det där på radio igår.
Kul med gröna kläder. Grönt är skönt... men jag har inte alls lust att se dina underkläder.
Dansarna hade fula kläder. Speciellt den med jeansshorts.
Poäng: 1

Låt nummer åtta
God morgon
Artist: Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller
Text och musik: Uno Svenningsson, Staffan Hellstrand

Uno Svenningsson är ingen artist jag brukar lyssna på, men inte heller någon jag tycker direkt illa om. Den där Irma känner jag inte alls igen.
Unos glasögon fick mig att tänka på Elton John medan mina föräldrar associerade till Elvis Presley. Alla blommor och färger var kul. Flower power!
Jag hade en flower power-period när jag gick i sjuan, och jag har väl inte tappat hippietakterna helt.
Jag tyckte om låten. Den gjorde mig glad. Jag ringde in och röstade på dem.
Poäng: 6

Förresten fick jag mamma att rösta på Anna Book i andra chansen.

Mikusagi

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Men hallå! Inte född? Det är ju NU som den värsta schlageryran drar över landet!
På 70-talet vägrade jag och mina kompisar att titta ens. Det var FULT att titta på mel.fest. då. Mycket fult och icke pk.
Nu måste ju alla titta. Fast jag sitter mest och lyssnar på röstkvaliteter och stönar över töntiga texter.

Mikusagi sa...

Bloggblad, om jag känner mig själv (vilket jag gör) så hade jag inte brytt mig om töntstämpeln.