Pages

30 januari, 2007

Diskriminering mot plugghästarna

Skolan har genomgått förbättringar och försämringar. Ny kock i matsalen, vilket har resulterat i godare mat och ett spännande salladsbord (fast ibland är det bara massa röror och Miku är inte så jätteförtjust i grönsaker som är förstörda med sås eller dressing). Pluggbord utbytta mot lekbord, dåligt.

Så här är det; eleverna har tråkigt på rasterna. Sägs det. Så skolan skakade lite på spargrisen och köpte lufthockey, fotbollsspel och ett pingisbord. Dessa sattes i "huvudkorridoren" (som är två våningar hög och leder till alla andra korridorer). För att lekborden skulle få plats tog man bort vanliga bord. Vanliga bord som jag brukade plugga vid, och jag var inte den enda.

"Vi har ingenstans att plugga! :gonk: "
"Gå till biblioteket!"

Vi är förpassade till biblioteket. Det ligger avskiljt från resten, det ligger längst bort och det finns inte lika stora möjligheter att bara råka träffa på några vänner där. När man sitter i huvudkorridoren går det förbi folk hela tiden, och det kan ju vara trevligt med ett "Hej! Hur mår du?" mitt i pluggandet.
Det är inte alltid lätt att koncentrera sig i ett tyst bibliotek (inte för att det alltid är tyst, det är lek och stoj där ibland). Den miljön kanske inte passar alla.

Vi går i gymnasiet och jag tycker att man skall uppmuntra studier, inte isolera plugghästarna genom att låta biblioteket vara det enda stället de kan vara på.
Själv brukar jag sitta i någon korridor, och det går ju bra tills det kommer någon skrikig klass.
Jag saknar borden i huvudkorridoren.

Mikusagi

Inga kommentarer: