Pages

09 december, 2006

Trevliga torsdag

Jag är sjuuuk. Jag hade feber igår, jag vet inte om jag har det idag.
Jag får inte vara borta mer :(
Hur blir man frisk?

Jaja, nu tänker vi på något roligt istället. Som torsdagen sjunde december, alltså torsdagen denna vecka.

Klassen skulle på utflykt till Zenit i Kulturhuset, för att lära oss om global fattigdom eller något sådant. Alltså, för att lära oss att vi i väst, vi är rika. Ungefär. Plus moms.
Först hade vi individuellt val. Alltså, det ämne vi valt själva, för det hann vi med innan vi var tvugna att åka. Jag var på webbdesign och Kajsa var på tyska. De andra klasskamraterna var på alla möjliga ämnen, orka lista dem.
Efter lektionstimmen satt jag, Doris, Kajsa och Lena vid ett bord eftersom det var lite tidigt att åka redan då. Doris och Kajsa spelade "krona", ett spel som går ut på att hålla en enkrona snurrande, och den som misslyckas straffas med ett skott mot knogarna.


Fast till slut åkte vi iväg. Jag snodde en QX-tidning när vi var framme vid Kulturhuset.



Sedan snurrade vi runt en massa och efter ett tag kom vi till rätt ställe.
Först fick vi sittta i ett sagorum med moln i taket, och tycka och tänka. Vems fel är det att folk i vissa länder har det så dåligt?
När vi skulle diskutera vad vi i det rummet kunde göra för U-länderna, så sades det i min grupp att vi kunde vara miljövänliga och att vi kunde handla rättvisemärkt... men det sade vi inte när Zenit-tjejen frågade vad vi hade kommit fram till. Någon annan grupp sade det där om miljövänlighet, och så fick de massa beröm. Störigt! D:
Jag var hes så det var svårt att diskutera.

Efter det fick vi gå runt i en miniatyrstad och lösa problem. Jag och Kajsa skulle rädda hälsocentret från sabotage. Man fick lyfta på luckor för att få en "händelse" och sedan fanns det alternativ på hur man ville agera. T.ex. "Ett fönster på hälsocentret är krossat. Vad vill du göra? ¤ Fråga personalen vad som hänt (gå till systerns sprutor) ¤ Fråga folket utanför (gå till rådhuset) ¤ Anmäla till polisen (gå till polishuset, regelboken)"
Miku ville inte gå till polisen. Den är säkert korrupt!
Tillslut gick Miku till polisen i alla fall. Den var jättekorrupt.
Ja... vi höll kondomkampanjer och höll på, till slut löstes sig allt.

Vi åkte tillbaka till skolan... eller, Kajsa åkte inte till skolan men hon höll oss sällskap till Huddinge station i alla fall. Eller så var det jag och Doris som höll henne sällskap.



När jag och Doris anlände till skolan gick vi till biblioteket för att spela schack (hur det nu stavas... jag visste för några dagar sedan D: Eller... jag har vetat i flera år, men nu har kunskapen smygit iväg). Det var svårt! Till slut hade jag (vit) två pjäser kvar och hon (svart) tre stycken.



Sedan märkte jag att klockan var mycket och att vi redan var några minuter sena till lektionen, så då sprang vi iväg men A1 (salen vi skulle vara i) var upptagen av någon annan klass så då knackade vi på ett av skolans alla lärarrum och sade till Edith att vi ville ha lektion :0 Hon fixade A5 åt oss istället. Miku skrev "Domo arigatou, Editsu-sama" på tavlan i hiragana. Det var säkert flera fel i den meningen, men Edith kan inte japanska :D
Sedan fick Miku göra prov i folkhälsokunskap. Det gick bra, VG~ Det var svårt!
Ida svarade på Na-frågor men sedan så satt vi och pratade om saker som inte var skolrelaterade istället. Ända till efter klockan fem.

Så, torsdagens plus
+ Webbdesignen var trevlig
+ Sitta med kompisar och vänta på bussen var mysigt
+ Ny QX
+ Öppna luckor på Zenit var skoj
+ Såg en kändis på Macen (Fredrik från Kloaken, Lilla sportspegeln och Bolibompa)
+ Schack var jättespännande!
+ Jag fick göra provet
+ Prata en massa

Torsdagens minus
- Lunch på McDonald's (fast... jag fick klistermärken!)
- Miku hes
- Miku sjuk

Mikusagi

Inga kommentarer: