Pages

02 juli, 2006

Madame Tussaud's



I London finns ett vaxkabinett som kallas Madame Tussaud's, just för att det var en viss Madame Tussaud som en gång gjorde mycket fina vaxdockor. Hon är död sedan länge, men folk har tagit över efter henne och fortsätter kabinettet i hennes namn.
Jag skulle gärna vilja se vaxfigurerna av ABBA, men de är väl inlåsta i en källare någonstans. Det finns för många vaxfigurer för att kunna visa alla samtidigt.
Det första rummet man kommer in i ser lite ut som ett disco. Det är fullt av folk och man ser kamerablixt efter kamerablixt. Det verkar inte vara något tema alls, bara allmänt stök. Första gången jag var på Madame Tussaud's blev jag besviken när jag klev in i det rummet; skulle det inte finnas fler dockor? Lyckligtvis så var det ju inte det enda rummet :P


Det finns ett 'filmrum'. Jag tror i alla fall att temat är film, Hulken finns där, Stålmannen finns där, Hitschkok (hur namnet nu stavas, han med fåglarna) finns där och Charlie Chaplin finns där.


Så har vi då klassikerna, alldeles innan de två skräckrummen. Här hittar vi Madame Tussaud själv, Einstein, Voltaire, prinsessan Diana, Beatles, Napoleon och... Svennis.



Det är roligt att gå på Madame Tussaud's (^___^)

Mikusagi

2 kommentarer:

PGW sa...

Nu ska jag berätta vad som händer med figurerna som inte står framme. Chop chop. Rena franska revolutionen. De kapar huvudena på dem, spar huvudet men smälter ner kroppen. Lite franskt 1700-tal över det hela, vilket matchar Madam Tussaud väl, det var så hon och hennes morbror började. De åkte ut utanför stan och gjöt vaxmasker på de avhuggna, giljotinerade huvudena och så åkte de hem och gjorde vaxdockor med hjälp av maskerna. Finns en rätt intressant bok om hennes liv, Marie tror jag den heter.

Mikusagi sa...

Jag trodde hon blev tvingad till att göra dödsmasker.
Hur som helst, de smalt ju inte ner Svennis när han inte var där. Jag har hört att vissa kändisar får de gömma lite då och då, eftersom populariteten ändras (like Svennis and the Beckham-family).
Man kan ju sälja dockorna ;__;