Pages

06 april, 2006

Varför barn?

Varför skall man skaffa barn egentligen?
"Jag skall älska det och mata det och skämma bort det tills det blir helt galet"
Ja, ni älsklar säkert de barn ni föder, och ni ger dem säkert det de behöver, men varför skapa ett behov som inte fanns från början? Hade inget barn fötts hade det inte funnit något behov av kärlek.
Att adoptera ett barn är bättre än att 'göra' ett. Där finns redan behovet, och någon borde fylla det.
Det är idiotiskt att ge världen fler människor, gör vi något bra egentligen?

Jag borde inte skaffa barn, jag vill inte att någon annan skall stå i centrum i mitt liv, jag vill att jag skall vara viktigast för mig. Jag vet inte om jag är kapabell till att ge villkorslös kärlek heller.

Folk skaffar barn av själviska själ, sedan tvingas barnet att älska sina föräldrar. Älskar man inte sina föräldrar är man dum.

Mikusagi


Flattr this

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ja!
Jag tänkte inte heller skaffa barn, men av det skälet att det redan finns så många människor på jorden. Men adoption var ju smart! Då ger man inte världen ett nytt onödigt (no offense) barn, utan tar hand om ett som redan finns.

Mikusagi sa...

Wow, jag trodde att alla skulle bli rädda för mig, och så skulle jag få heta Mikaela Skugge o.o XD
Ibland tänker jag att njaaa, jag kanske skulle kunna ha ett adoptivbarn någon gång i framtiden... fast den framtiden känns rätt så avlägsen.
Jag kan säga 'adoptera' på teckenspråk! ^^

PGW sa...

Som Bill Cosby sa nån gång, ett förälskat par tillverkar ett barn i ren nyfikenhet, ett slags erotiskt konsthantverk mest för att man vill se vad det blir!

Mikusagi sa...

Men PGW fy vad äckligt!

Anonym sa...

Man behöver inte alls älska sina föräldrar, det är inget krav! Och anledningen till att så många vill ha egna barn ligger kanske i våra medfödda instinkter, alla vill föra sina gener vidare. Läs "Den själviska genen" av Richard Dawkins.

Mikusagi sa...

Det är inte alltid så smart att följa sina instinkter.

Anonym sa...

Miku wrote:
Det är inte alltid så smart att följa sina instinkter.

Nej, i dagens samhälle är det nog inte det. Vi har utvecklat en kultur som är annorlunda från våra instinkter, och därför passar den inte alltid ihop med dem.
Förlåt, var jag jobbig nu? XD
Off-topic och allt också.

Mikusagi sa...

Arla, du får vara OT här! ^^
Du är inte jobbig, du är smart. Jag tänkte på dig idag o.o

PGW sa...

Älska sina föräldrar behöver man inte. De blir lite ledsna möjligen men ingen kan tvinga en. Älska sina barn måste man däremot tror jag, men det verkar komma automatiskt. Hormonellt kanske?

Men diskussionen är intressant. Jag som då är gammal nog att vara mamma till er, har inte heller några större planer på barn och har aldrig haft, och jag får en del pikar som är allt annat än trevliga. Biologiska klockor och sånt. Men jag har aldrig sett barn som något jag absolut måste ha eller inte. Jag har nog tänkt "blir det barn någon gång så blir det och det kan ju vara kul, och blir det inte så så är det väl bra det med". Jag anses extremt skum av många kvinnor, de anser att jag knappt är kvinna när jag resonerar så.

Ja inte vet jag. Jag är väl onormal då. Men jag går att ha i möblerade rum ändå, jag lovar.

Mikusagi sa...

MAn blir hur dissad som helst annars, inte av föräldrarna men av omgivningen. "De ger dig ju mat och blabla"