Pages

19 augusti, 2017

Pinsamt

Jag har funderat över det här med att tonåren är en tid då en gör bort sig mycket och skäms för mycket. Och liksom, att det antas vara för att tonåringar skäms för allt. Jag har kommit på att jag skäms för färre grejer jag gör idag, men jag skäms fortfarande för i alla fall hälften av de pinsamma grejer jag gjorde innan jag fyllde 25, och jag har kommit fram till en teori -

När du är under 25 så är din hjärna långsammare på att räkna ut konsekvenser av olika handlande, så därför är det mer troligt att du gör fel i en social situation, och därför gör något pinsamt.

Jag har aldrig förstått det där med att personer under 25 ska vara mer risktagande för att det "inte har något konsekvenstänk", jag har alltid förstått typ att om jag inte använder bilbälte så finns det en större risk för mig att skadas allvarligt, det är inte som att den insikten kom när jag fyllde 25. Men i sociala situationer sker allting väldigt snabbt, och många tonåringar reagerar på avvikelser som kräver ett nytt agerande än det gamla vanliga med att fly om de kan, för att de inte vet på momangen vad de ska göra. Men om de är med om det fler gånger, då kan det gå bra.

Idag känner jag inte alls lika ofta "varför sa jag så där?" eller "varför gjorde jag inte så där?", men jag tänker det fortfarande om mina gamla misstag.

Mikusagi.

Inga kommentarer: