Pages

12 februari, 2010

Melodifestivalen 2010: Deltävling 1 (Ö-vik)

Jag var borta helgen då den inträffade - Melodifestivalens första deltävling. Självklart tittade jag och skrev anteckningar men sedan har jag gått i flera dagar och längtat efter en stund då jag både kan, orkar och hinner blogga om det. Jag tror inte direkt att särskilt många är intresserade av vad jag tycker, men att skriva om Melodifestivalen är en hobby för mig och jag gör det av egenintresse. Det är roligt att ha kvar om några år, och jag måste få ur mig mina tankar och åsikter. Just det verkar jag ha gemensamt med många - folk bara måste få spy galla över de bidrag de inte gillade. Well, det kan hända att jag inte är lika hård. Att jag inte känner lika stor avsmak. Jag är en rätt kärleksfull person, och jag har tillräckligt med värme för att ge även till dem vars bidrag ni vet... sög.

Poängsystemet fungerar så här: Varje bidrag får poäng mellan 1-10 från varje domare (den här gången var vi fem stycken). Samma poäng kan ges flera gånger. Det finns ingen nolla i skalan. Förutom den som står efter ettan i numret tio.

Unstoppable
Ola
Text: Alexander Kronlund, Hanif Sabzevari, Dimitri Stassos, Ola Svensson
Musik: Alexander Kronlund, Hanif Sabzevari, Dimitri Stassos, Ola Svensson
En svängig melodi, jag gillar låten men jag saknar något. Jag vet inte riktigt vad.
Olas röst gör mig inte tillfredsställd. Den saknar tyngd, och flyter liksom ovanpå. Som gröten mamma gör, den flyter som små öar ovanpå mjölken. Jag vill ha sådan gröt som ligger på botten stadig som ett berg och inte följer med mjölkens svallvågor. Så vill jag också att sångröster skall vara.
Min poäng: 6
Vår poäng: 38

A place to stay
Jenny Silver
Text: Torben Hedlund
Musik: Torben Hedlund
Under resan till refrängen var den tråkig. Det var som en händelselös färdsträcka, som när en åker till landet och bara passerar grå asfalt och en massa tallar som ser likadana ut. Efter för många tallar är en äntligen framme, för att upptäcka att målet var fint men det är knappt. Jag skulle vilja se att Hedlund tog refrängen och gjorde den till en vers. Det skulle kunna bli en bra låt, om refrängen var den första versen och allt annat var rivigare. Eller vackrare. Eller... ja, mer något! Inte blaskgrått som i den här låten. Eller det är inte ens grått, det är en sådan där gulbrun nyans som nästan varenda skola i Sverige har som tema i både klassrum och matsal. Det är inget som sticker i ögonen men inte heller något som bidrar med något överhuvudtaget.
Min poäng: 3
Vår poäng: 7

You're making me hot-hot-hot
Linda Pritchard
Text: Johan Fransson, Tim Larsson, Tobias Lundgren
Musik: Johan Fransson, Tim Larsson, Tobias Lundgren
En poppig upp-tempolåt eller vad det heter... Den är inte den typ av musik som griper tag i mig. Slutet var bra i alla fall.
Min poäng: 5
Vår poäng: 28


Road salt
Pain of Salvation
Text: Daniel Gildenlöw
Musik: Daniel Gildenlöw
Vi tittade på programmet i SVT HD trots att det inte kunde sända i HD-format eller det där ljudet... Dolby digital 5.1 typ? När den här låten började blev det megaproblem med ljudet, allt lät som om det var väldigt avlägset. Vi trodde dock att det skulle vara så, och att låten skulle överraska genom att dra igång "på riktigt" efter ett tag. Det vore en häftig effekt, tyckte vi. Det hände aldrig. Låten tog slut. Programledarna började prata och allt lät fortfarande lika avlägset. Så vi bytte kanal och förstod att det var fel på ljudet. Det lät mycket bättre på SVT1. Så jag missade låten lite och fick koncentrera mig extra noga på snabbgenomgången. Trots det dåliga ljudet lyckades den ändå fånga oss alla (nästan i alla fall) och få oss att sitta tysta. Jag gillar den, den var liksom... jag vet inte, jag hörde ju inte. Jag får kommentera den igen efter andra chansen.
Min poäng: 7
Vår poäng: 31


The saviour
Anders Ekborg
Text: Henrik Janson, Tony Nilsson
Musik: Henrik Janson, Tony Nilsson
Ekborg hade lyckats snacka igång mina förväntningar. Det skulle vara en kraftfull låt som var som en bra historia, och mot slutet skulle vi tänka oss slutstriden i Sagan om konungens återkomst. Eller hur det nu var. Besvikelse! Var är olifanterna, Anders? Varför går du runt och flirtar med en massa kvinnor? Hur hänger det ihop med berättelsen? Själva uppträdandet passar inte alls med låten men jag försökte låtsas som om de hade en häftig koreografi som förstärkte låten. Jag ville gilla den eftersom de andra bidragen var så halvdana.
Min poäng: 8
Vår poäng: 34


I did it for love
Jessica Andersson
Text: Kristian Wejshag
Musik: Lars "Dille" Diedricson
Det är en stark ballad som jag skulle vilja höra med svensk text. Då vore den värd två poäng till. Svenska är mitt känslospråk, därför lyckas texter på engelska aldrig beröra mig lika mycket som texter på svenska.
Min poäng: 6
Vår poäng: 31


Singel
Frispråkar'n
Text: Håkan Bäckman
Musik: Hamed K-One Pirouzpanah
Här kommer en artist med ett jättehäftigt namn - oj vilka texter hen lär erbjuda! Vad ger hen oss? En vardaglig rapp om att vara singel och ragga på folk. Trååååk! Du lovar så mycket med ditt artistnamn men ger mig så lite.
Jag förstår inte heller... grejen med rapp är att orden är viktiga, eller? Låtarna har liksom inte melodier på samma sätt som annan musik har, de sätter fokus på orden. Så säg något viktigt! Eller jag har kanske missförstått grejen. Frispråkar'n får extrapoäng för att hen var den enda artisten som använde svenska!
Min poäng: 5
Vår poäng: 12

Keep on walking
Salem Al Fakir
Text: Salem Al Fakir
Musik: Salem Al Fakir
Häftiga effekter med golvet! Det kom liksom som ett sken från pianot och som gled vidare över scenen. Låten? Den var bra, medryckande men också lite jobbig. Jag skall aldrig lyssna på den när jag har mens. Jag tror att jag skulle få en världen-är-så-hemsk-så-jag-tänker-ligga-på-golvet-och-jämra-mig-tills-jag-dör-attack.
Salem var väldigt gullig, hen såg så glad ut! Riktigt så där må-bra-glad! Trevligt!
Min poäng: 6
Vår poäng: 33


Mikusagi

Inga kommentarer: