Pages

11 mars, 2011

Vad är grejen?

Ååååååh! Hallå! Varför är könsidentitet så viktigt? Varför är det så viktigt att det måste nämnas jämnt, jämnt, jämnt i varenda mening. Varför är det den viktigaste identiteten? Jag fattar att folk har en. Jag fattar att personer identifierar sig som kvinnor, svenskar, AIK-are, homosexuella osv. osv. Vi identifierar oss gärna som en särskild sort, vi är inte bara. Grejen är att könsidentitet särskiljer sig från de andra identiteterna genom att behöva nämnas ungefär jämnt. Folk får dåndimpen om de inte får veta vilket kön den jag pratar om har. Folk får dåndimpen om jag inte berättar för andra vilket kön de har. Det är viktigt, viktigt, viktigt. Det är så viktigt att vissa måste gå fram till främlingar och fråga om deras kön när de själva inte kan avgöra.

Vad är grejen? Varför kan vi inte låta bli att nämna kön bara för en sekund? Varför är det så viktigt?

Men, kanske ni säger nu, Miku du har ju läst genusvetenskap. Du vet väl att kön görs genom upprepningar? Kön måste ständigt göras och därför kan vi inte lägga dem åt sidan. Du vet också att det finns en könsmaktsordning, som innebär  mycket negativt för människor men det är i alla fall en ordning och sådant får oss att känna oss trygga. Det vet du väl?

Jaaaaa! Jag veeeet! Men jag fattar ändå inte. Det är för konstigt! För bisarrt!


Mikusagi


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Flattr this

1 kommentar:

Bergen sa...

Jag tänker att det också kan att ha att göra med att det finns så många normer kring de andra identiteterna. Sexualitet, nationalitet etc. antas oftast men eftersom det finns två alternativ (enligt den generella befolkningen i denna tvåkönsnormativa värld) till könsidentitet behövs det en indikator för att folk ska kunna veta.