Pages

21 januari, 2011

Vad är en korv?

Jag läste några kvitter som sade typ "Pressbyrån säljer inte alls vegokorv fast de säger det :( Haha jättekul, inte". I was like "Whut? Säger det? Vem säger det?" och sedan berättade nya kvitter för mig att det var en reklam som hade sagt det. Jag tyckte att det lät jättekonstigt, att ett företag skulle låtsaslansera en vara. Jag ville veta mer, och hade tänkt googla efter en förklaring, men jag har haft begränsad datortid så jag hann inte då när jag undrade
men så kom YamiPanda och bah delade med sig av länkar till inlägg som förklarade! Yami kan en lita på, tydligen.

Reklambilden som gav upphov till kvittret om Pressbyrån och vegokorvar kan ni se hos Vegokoll. Det är en blå bild med texten "SNABB SNABBMAT! Våra prisbelönta* korvar är klara i samma ögonblick du kliver in i butiken. Välj mellan kokt, grillad och vegetarisk. *GULD I CHARK SM." och så bild på två korvar i varsitt bröd, och en banan i bröd.

Den här reklamen får mig att reagera med ett "What the Gaia? o.O" och jag förstår att folk blir förvirrade/lurade. Det står att det finns vegetarisk korv. Bananen är ingen korv. Jag gör inte kopplingen direkt till att bananen ändå skall vara en korv. För mig är korv liksom... för det första korvformat, och så skall det liksom vara sammanpressade ingredienser som läggs i ett fodral (inte nödvändigtvis en tarm). Bananer är inte tillverkade i den meningen. Det första jag tänker är inte "jaha, bananen är en vegetarisk korv". Fast jag fattar ju efter ett tag att det är vad de menar. Eller, det jag förstår är att det inte finns en vegetarisk korv men jag förstår inte varför de har skrivit att det finns det.

Många gånger har jag hungrig gått in på Pressbyrån, letat bland mackorna och inte hittat något, letat bland salladerna och inte hittat något. Gått ut med en banan. Inte mättande. Pressbyrån skriver att "[det] finns [...] flera andra vegetariska alternativ på Pressbyrån som till exempel en Gooh pastarätt, sallader och smörgåsar". Öh nej. Det är ju djur/ägg/mjölk på/i exakt allt! Mest är det djur faktiskt. Det är ni bra på att ha utbud på. Djur som går på fyra ben, djur som går på två ben, djur som simmar. Ni har ett helt Skansen men en liten macka med typ hummus kan ni inte ge mig.

Reklamen påminner mig om alla gånger jag har gått in i butiken och blivit besviken för att jag inte har hittat något matigt. Alltså fungerar den inte på mig. Jag blir avskräckt.

Nu har jag inte gått medialinjen eller copywriterkursen eller vad nu reklammakare pluggar för något, men jag tror att jag vet ungefär vad reklam är till för: att få många människor att gilla ett företag/en produkt så pass mycket att de är beredda att spendera för mycket pengar på just detta. ComHem har Judit och Judit som härmar våra mest älskade YouTube-klipp och vi bah "Awww <3  Nu vill jag ha 20 kanaler till av er tack", ICA har gett oss Stig, Ulf och Jerry och vi bah "Åh, vad mysiga ni är. Nu vill jag gå runt i er butik och bara trivas, och plocka på mig lite varor under tiden". Vi kopplar ICA och ComHem till något positivt för vi mår så bra av reklamen, och detta borde Pressbyrån också göra. Förmodligen gjorde de det, de tänkte kanske att bananer är automatiskt humor. Fast det handlar inte om vad Pressbyrån tänkte, utan hur konsumenterna tolkar. Vi sitter på plånböckerna och avgör. De skall blidka oss.

Hos Helen Alfvegren läser jag att det har framkommit kritik mot de som kritiserade Pressbyrån-reklamen. Kritiken säger typ "Sluta avsky reklamen - tyck om den istället!".
Ursäkta mig, brukar vi hylla reklamer så här? Tar vi fram irriterande reklamfilmer och bah "men Vodafone FÖRSÖKER ju vara lite fiffiga, ignorera huvudvärken du får av ljudet och bara njuuuut av deras önskan att få dina pengar"? Brukar vi beskydda flyers som om de vore finkultur? Nej, det brukar vi inte. Vi brukar säga att "Okej då, jag tycker väl att den där reklamen är lite rolig" och kanske skämmas lite.
Jag säger det igen: det är meningen att reklamen skall få mig att konsumera mera, utan att andra konsumenter skall behöva gå in och försvara/förklara reklamen.
Om Pressbyrån vill att jag skall må bra i magen av reklamen borde de lägga in typ en söt liten kattunge

Här skall det vara en kattgif, men ser du den här texten failar troligen bilden.

inte en banan som de påstår är en korv.

Mikusagi

Lästips: Banan med bröd, Take off your skin, and dance around your bones.

Läs även andra bloggares tankar om , , ,