Pages

13 februari, 2010

Vad är en schlager?



Det är så här jag vill att en schlager skall låta. Här har ni mallen, jag tänkte att det kanske förklarar varför jag sätter poäng som jag gör. Eller så förklarar den ingenting. Jag vet inte.

Det är väldigt viktigt att de är jättebra just i slutet, för det är då en skall känna "Den här vill jag rösta på!". Därför förekommer det inte i Melodifestivalen sådanna där konstiga, långa och nedtonade avslut som det är i många låtar utanför schlagersammanhang. *delar med mig av min visdom*


Mikusagi

2 kommentarer:

Sargoth sa...

Så schlager är genre som skapats i ett visst socialt sammanhang och som över tid kommit att både definiera och definieras av detta sammanhang?

Interesting. ^^

Mikusagi sa...

Nej, det skapades i ett annat sammanhang. 50-talets ord för poppmusik, typ. Jag tror att det betyder typ "snabb melodi" eller något i den stilen. Sedan tog tävlingen ordet och då blev det något annat.