Pages

10 oktober, 2009

Det här är min rosa dikt

Det här är min rosa dikt.
Den är rosa för sådan är min sinnesstämning.
när jag fantiserar.

Tänk om jag var en trollkarl.
med hög hatt och trollstav.
och en sådan där vacker mustasch.

Då skulle jag trolla in lite mod i Barack Obama.
så hen vågade sticka ut lite mer och säga till på skarpen.
Jag vet att hen vill det egentligen.
Hen vill göra så mycket mer,
men för varje medmänsklig handling så blir en massa medborgare i USA helt galna.

"Du dödar barn!"
påstår de.
när Barack vill att även utsatta människor skall ha rätt till abort.
och vem vill bli kallad barnamördare?

"Du är kommunist!"
skriker de där skrikarna.
när Barack vill att människor som inte är så rika.
också skall få sjukvård.
och i USA är "kommunist" den värsta svordom som finns.
 
Om jag var en trollkarl.
då skulle jag öppna människors ögon.
och stänga deras gapande käftar för en stund.
så att personer som vill göra gott vågar lite mer.

Jag är tacksam över.
mitt liv i rosa.
och jag önskar att alla människor.
kunde leva sådana rosa liv.

Tänk om jag var en trollkarl.
med hög hatt och trollstav.
och en sådan där mantel.
som superhjältar har.

Då skulle jag flyga runt över anstalter.
och vifta med mitt spö.
och plötsligt hette kvinnofängelser bara "fängelser".
och fängelser hette "mansfängelser".
Eller nej.
alla skulle heta "fängelser", oavsett inriktning.
Det blir enklast så.

I alla barnens rosa teckningar.
skulle pedobear vara ett självklart inslag.
fast de skulle nog stava det "peddobear".
i alla fall om barnen skrev på svenska.
för hallå, det uttalas ju så.

Om jag var en trollkarl.
skulle ingen gå fri från min magi.
inte ens Encyclopedia Dramatica.
för där skulle jag infiltrera artiklar.
det skulle läggas in bilder på mig.
lite här och var.

och jag skulle återuppliva Kolon the ko.
Världens bästa ko.
och Kolon skulle vara en andlig förebild för alla människor.
alla havets fiskar, himlens fåglar, boskapen,
alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.
och vi skulle leva i harmoni.

Harmoni har färgen rosa.
precis som mitt rosa liv.
där jag tar mina rosa kliv.
mot en rosa värld.

I en harmonisk, rosa värld med Kolon the ko som andlig ledare.
skulle ingen undra hur pistolen har påverkat samhället.
eftersom den inte användes längre.
och ingen skulle undra varför asexuella människor är asexuella.
Vi skulle få vara som vi är.
och ingen skulle undra varför vissa människor är heterosexuella.
eller varför vissa inte gillar att bada.
Det bara var så.
om jag var en trollkarl, vill säga.

Jag skulle åka världen runt.
och trolla bort allt dumt.
såsom hemska plantage och fabriker.
och ersätta dem med finare varianter.
och jag skulle berätta en saga.
om Rödluvan och vargen.
där Miyavi var Rödluvan.
och Bowser var vargen.

På en rosa teaterscen.
skulle en skådespelare låta oss höra citat av Hamlet.
"Ack, han som gav oss tankens klara blick.
I vad som skett och än skall ske, han gav oss.
Ej detta ljusa himmelska förnuft.
För att onyttjat ruttna bort i oss."

Om jag var en trollkarl.
med hög hatt och trollstav.
då skulle jag utrusta förskolor med magiska lekgåvor.
inspirerad av Friedrich Fröbel.
men jag skulle göra något helt annat.

Fröbelpedagogiken skulle omvändas.
till en skola där lek lockade till medmänsklighet,
solidaritet och omtanke.
och mina magiska lekgåvor skulle lämna ett rosa skimmer över förskolan.
och över regeringen.

All världens regeringar skulle bry sig om sådant som var viktigt.
Som, till exempel... hmm... få se nu...
medborgarna!
Deras röster skulle räknas.
men de skulle själva. få välja när de ville bli lyssnade.

och jag lovar.
att om jag vore en trollkarl.
med hög hatt. och trollstav.
och vacker mustasch.
och häftig mantel.
och jag kunde skapa denna rosa värld jag nyss har beskrivit.
Då skulle du vara välkommen.


Mikusagi.

Vänta, skrev jag nyss en dikt med en massa ord som jag tror att folk söker på?
Ja, det gjorde jag.

Läs även andra blogginlägg med etiketterna , , ,

1 kommentar:

Sargoth sa...

När jag blir stor vill jag också kunna skriva vackra dikter. <3