Pages

07 augusti, 2014

pride

Så här var min Pride-vecka!

Måndag

Jag började dagen med att fråga efter Pride Comedy-biljetter eftersom de skulle börja säljas klockan 11 (och den var typ... halv tolv?), men kassan hade ännu inte anlänt så jag fick göra annat så länge.

12:00-13:00 Pride Ung House-invigning
Mingel och poesi, se många bekanta och sen vidare. Pride Ung är ett arrangemang för HBTQ-personer under 30 år, och det är helt gratis. Dessutom börjar det allra allra först! Vanliga Pride House hade sina första punkter klockan 15.

Få tag på biljetter till Pride Comedy och hämta ut Pride-armband

15:00 - 15:45 Queerläsning av mumintrollen
Enligt en rubrik i Aftonbladet så var det vår programpunkt som inledde Stockholm Pride. Så kan en så klart se det! Det är märkligt, vi trodde att någon annan skulle skicka in en liknande programpunkt och få prata istället för oss för hallå Tove Jansson skulle ha fyllt 100 år och många akademikeflator borde bry sig? Vi hoppades mest att Stockholm Pride skulle kunna tänka sig att ha mer än en programpunkt på ämnet - och så var vi de enda!
Vi började med att säga att vi inte ville säga att vi satt inne på några rätta svar, och så förklarade vi vad vi själva tänkte att en queer läsning kan innebära vilket handlade mycket om att inse att en läser från ett särskilt perspektiv och lägger in sina egna erfarenheter i texten. När en läser queert så väljer en medvetet ett annat perspektiv.
Det började med Mumin/Snusmumriken för det är vanligt att komma in i queerheten i Muminvärlden via det shippet, och sen pratade vi om vad familj är i muminvärlden och hur Tove Jansson skriver om identitet.
Jag kanske borde blogga om Mumin-böckerna?

Försökte ta mig in till RFSL:s granskning av riksdagskandidaterna men det var fullt.

16:00 - 16:45 HBTQ <3 NPF
Det skulle pratas om detta: "Hur kan hbtq-organisationer jobba med tillgänglighet för npf-personer och tvärtom?" men jag vet inte om det kom något svar/förslag på den frågan? Anyway så nämndes det att NPF-diagnoser är överrepresenterat hos personer som söker sig till transvården och ja, det tycker jag är very obvious.
Det sades också att många inte tror att NPF-personer också kan vara HBTQ, men samtidigt upplever många det som lättare att komma ut som HBTQ än NPF eftersom att en NPF-diagnos t.ex. är mer troligt att hindra dig från en anställning.

17:00 - 17:45 Ungdomars erfarenheter av transvården


Tisdag


12:00 - 12:45 Queer intersektionell sexualupplysning
Det pratades en hel del om representation - att crips är med i porr mest som en freakshow, att rasifierade kroppar antingen blir osynliggjorda eller exotiserade, att utbildningsmaterial visar unga könsorgan och inte gamla. Suzann Larsdotter sa att vi måste göra upp med vårt rasistiska arv och berättade att tidningen Revolt (för homosexuella back in the days) hade rubriken "Så här är det att knulla med en arab".

13:00 - 13:45 Cisnormens konsekvenser
Jag minns inget av det här och jag tog inga anteckningar. Förmodligen åt jag mat under tiden.

14:00 - 14:45 Ja till porr! Nej till porr!
Robert Jacobsson delade med sig av upplevelsen att tidigare år var porrkritiken mer nyanserad, medan den nu är svartvit och kommer med många hårda ord och anklagelser som att porrtittande leder till våldtäkt. Robert underströk också att väldigt lite av kritiken har stöd av forskning.
Renita Sörensdotter berättade att för inte så länge sedan så slog radikalfeminister i USA och Kanada ihop sig med den kristna högern vilket bland annat ledde till censur i Kanada, som drabbade bokhandlar drivna av bögar och flator.

15:00 - 15:45 Queerfeministisk talkshow
Aleksa Lundberg ledde en talkshow och pratade med olika feminister.

16:00 - 16:45 Hejdå äktenskapsbalken
Äktenskapsbalk! Är det något lagmässigt jag tycker är intressant så är det familjejuridik, så självklart gick jag på det här.
Zafir Vrba berättade att hen använder äktenskapsbalken för att säkra upp delar av sitt liv, att en kan vrida och vända lite och få någon slags nytta av den även om en inte lever på det sätt som den är formad för.
Lotten Sunna berättade att reglerna ser olika ut beroende på om du "ligger med den du bor med eller inte". Sambolagstiftningen ser ut så att du kan få vissa rättigheter om du kan påvisa en viss specifik relation till den du delar bostad med.
Robert Olsson var representant för RFSL Ungdom och berättade att de vill ha en antalsneutral äktenskapsbalk, och publiken fick flera exempel på situationer där nuvarande lagstiftning inte fungerar. T.ex.:
  • Två vuxna syskon vill tillsammans ta hand om ett yngre syskon, då förälder inte finns.
  • Taget från verkligheten: Två systrar bor ihop och når en hög ålder, när den ena dör och arvsrätten gör att halva lägenheten tillfaller yngre släktingar, så den andra systern måste flytta.
  • Kollektivkamrater, flera personer bor tillsammans men bara en person står på kontraktet och hen dör. Vad händer då?
  • Fler än två vuxna vill ha familj tillsammans, och vill äga saker tillsammans.
Sedan kom det en märklig fråga från publiken, det var en kristdemokrat som undrade varför ingen var positiv till Kds förslag om en lagstiftning som reglerade äktenskap utan att kalla det äktenskap, för att hålla religionen utanför det. Denna lag föreslog de innan könsneutralt äktenskap hade gått igenom, och de gjorde det för att slippa samkönade äktenskap men det sa inte personen i publiken :DDD

När vi var klara på Pride House så begav Jacko och jag  oss till Pride Ung Park för att fixa med RFSL Ungdoms tält, men vi kom inte in pga hade inga volontärarmband. Jag drog vidare till picknick med Nätverket Asexuell vilket var mys. Tyvärr missade jag den icke-binära picknicken som var samtidigt men men.

Onsdag


Dagen för invigningen av Pride Park, därför begav jag och Jacko oss än en gång till Pride Ung Park för att hinna fixa något innan öppningen. Denna gång kom vi som tur var in, och kunde sätta upp karta och lite information. Sedan började det regna en hel del och vi visste inte om vi skulle vänta ut det innan vi begav oss till Pride House. Jacko satte sig ned och åt lunch men det här var den enda dagen jag inte körde matlåda så jag hade ingen - deppigt! Ca hungrade ihjäl men sen gick vi ändå och jag köpte banan och guldnougat så jag kunde hålla mig ett tag till.

Tyvärr hade vi missat två programpunkter på Pride House, så sent som vi kom in.

14:00 - 14:45 No more babies
Av någon anledning var det här ett av mina favoritsamtal. Barnfrihet diskuterades, och reaktioner på det. HBTQ-communitiet har gått från att det inte är så konstigt att en inte har barn eftersom att det är så svårt att skaffa, till en baby boom och nu har alla barn. Att kritisera barnskaffande här är känsligt eftersom det krävs mer investering - både i pengar, tid och känslor - för att producera ett barn. Dessutom har det alltid varit svårt för den feministiska kampen (och de flesta andra kamper) att driva mer än en fråga samtidigt, därför har barnfrihet upplevts som ett hot.

- Lunch -

16:00 Pride Comedy.
Pernilla Hammargren <3, Shanti-Rydwall Menon <3 och Moa Svan <3!


Torsdag


12:00 - 12:45 HBTQ i högstadiet: samtal med ungdomar
Några ungdomar delade med sig av sina upplevelser av att vara HBTQ i högstadiet, och de var rätt olika förutom det att HBTQ inte togs upp i undervisningen på ett tillfredsställande sätt.

15:00 - 15:45 RFSUs spanarpanel

17:00 - 18:00 Min vardag som nykter och queer.
Jag satt i den här panelen!

Fredag

Fredagen började klockan 10 med en minnesstund för Rosita, en aktivist från RFSL Ungdom som gick bort bara några veckor tidigare. Det var en väldigt fin stund med musik, tal, tysta minuter och sen fika och pyssel.

Sen var det dags att skynda sig att hämta ut ett armband för att kunna komma in på partiledardebatten - först till kvarn! En trevlig grej med armbanden var att jag inte behövde köa innan själva debatten utan kunde göra annat fram tills att det var dags eftersom biljett redan var uthämtad.

12:00 - 12:45 "Hen" och "en" - små ord som upprör
.
13:00 - 13:45 Transaktivistiska strategier - vi är många fler på interne

14:00 - 14:45 Skadeståndsprocessen för tvångssteriliserade - vad händer nu?

15:00 - 17:00 Partiledardebatt

- Middag -

19:00 - 20:00 Flatgalan

Inga kommentarer: